BESCHIKBAAR voor de volgende functies :

Sr.Financial en Projectcontroller , ervaring met complexe projecten bij investeringsopgaven van € 40,= milj – € 160,= milj ; Manager finance, Financial analyst, Property & Assetmanagement ( integraal vastgoedsturing).

Voor informatie of contact : Ron Hofman 06-48713964 of mail rhofman@fifec.nl

In de komende blogs ga ik in grote lijnen e.e.a. vertellen dat het noodzakelijk is om te denken vanuit integraliteit ten aanzien van de bedrijfsvoering. Steeds meer organisaties onderkennen dit en hebben steeds meer de behoefte voor een systeem/interne organisatie waarmee de bestuurbaarheid en beheersbaarheid in controle is.

Voor de uitvoering van het integraal sturen en beheersen van financieel, strategisch, tactisch en operationele vraagstukken moeten er integrale kaders worden opgezet voor alle planning en controlperspectieven.

Een intern finanncieel kader is een must om reden(en) van :

1.   intern (soms/vaak) geen formeel financieel beleid aanwezig is; vaak werd er dan vanuit verschillende interne en externe invalshoeken losse initiatieven ontplooid;

2.   tactisch niveau (middenkader) vanuit strategische doelstellingen geen kaders heeft voor financiele bestuurbaarheid/beheersbaarheid;

3.   voor het operationeel niveau geen (beleids)kaders aanwezig zijn voor de uniforme en kwalitatieve uitvoering van financiele processen;

4.   integratie/samenhang tussen verbeteracties onvoldoende aanwezig zijn; verbeteracties worden op diverse niveaus en binnen diverse afdelingen opgezet, echter deze vertonen geen integratie/samenhang en ze zijn niet ontleend aan (beleids)kaders;

5.   financieel beleid, financiele processen en financiele administraties niet op elkaar aansluiten;

6.   periodieke financiele resultaten als gevolg van inconsistente toepassing van financiele grondslagen instabiel zijn, waardoor prospectieve financiele (bij)sturingsinformatie en retrospectieve financiele verantwoordingsinformatie niet als effectief en betrouwbaar zijn aan te merken;

7.   het jaarrekeningtraject vaak nog zeer moeizaam doorlopen wordt, waarbij de externe accountant kritische opmerkingen in het managementletter benoemd en het audit-budget regelmatig ruimschoots wordt overschreden

Voordat de uitgangspunten van een op te zetten systeem/organisatie kan worden gedefinieerd zal eerst de financiele kritische succesfactoren en prestatie-indocatoren uit het strategisch meerjarenplan beoordeeld moeten worden. Dit strategisch financieel normenkader dient namelijk gekoppeld te worden aan de externe omgevingsfactoren en de relevante externe financiele wet- en regelgeving. Op basis hiervan kan dan de uitgangs- punten voor het financial business organisatie worden bepaald :

1.    strategische ontwikkelcyclus, tactische beleidscyclus en operationele planning & control cyclus integreren;

2.   financieel sturen en verantwoorden vanuit integrale kasstroombenadering; wisselwerking operationele, financierings- en portfolio kasstromen;

3.   financieel waardemanagement op toekomstige opbrengsten die gerealiseerd worden. financiele sturing /verantwoording van het bezit op beleidswaarde (interne sturing en interne verantwoording) en marktwaarde (externe verantwoording – financial accounting) waarderen

4.   flexibiliteit/dynamiek in geval van aanpassingen strategische verkenningen (strategisch meerjarenplan) en externe omgeving (omgevingsfactoren, wet- en regelgeving)

5.   relaties financieel beleid met overige beleidsvelden (huurbeleid, treasurybeleid, fiscaal beleid, risicomanagementbeleid, investeringsbeleid, corporate governance beleid, compliance management beleid) leggen en documenteren;

6.   financieel beleid als raamwerk voor opzet, bestaan en werking van de planning en control cyclus (financial control, procescontrol, projectcontrol, concerncontrol, budgetcontrol, business control, tax control);

7.   financieel beleid is bepalend voor inrichting financiele administratie ( grootboekadministraties en subadministraties).

In mijn vervolg blog in dit kader zal ik het hebben over het financieel beleid.